سطح بالای قند خون ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از بیماران مبتلا به آنفولانزا علائم شدیدتری را تجربه می کنند

16 آوریل 2020 - تیمی از محققان وابسته به موسسات متعدد در چین و یکی از موسسات آلمانی شواهدی را گردآوری کرده اند که نشان می دهد چرا سطح بالای قند خون ممکن است علایم آنفولانزا را در افراد مبتلا به دیابت نسبت به سایرین بدتر کند. این گروه در مقاله خود که در مجله Science Advances منتشر شده است، کار خود را با مدل های موش و بیماران مبتلا به آنفولانزا شرح داده اند.

با گسترش همه گیری جهانی کووید-19، پزشکان و محققان خاطرنشان کردند که بیماران مبتلا به دیابت عوارض بدتری را نسبت به افرادی که به هیچ مشکل اساسی در زمینه سلامت مبتلا نیستند، تجربه می کنند، همین موضوع در مورد بیماران مبتلا به عفونت آنفلوانزا نیز صادق است. در این تلاش جدید، محققان می خواستند بدانند چرا چنین بیمارانی مستعد پاسخ التهابی شدیدی هستند كه می تواند منجر به ذات الریه و مرگ شود؟

تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی ویروس آنفلوانزا (یا ویروس SARS-CoV-2) وارد بدن انسان می شود، سیستم ایمنی بدن با ارسال سلولهای ایمنی به محل، به مقابله با تهدید پاسخ می دهد. در این میان سایتوکاین ها به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی تولید می شوند. کار آنها اداره ی ارتباطات سلول به سلول است. اما در برخی افراد، بدن سیتوکین های زیادی تولید می کند و در نتیجه طوفانی از سیتوکین ها ایجاد می شود که می تواند منجر به مشکلات بسیار جدی مانند ذات الریه یا نارسایی اندام ها شود. متأسفانه دانشمندان علوم پزشکی نتوانسته اند دریابند که چرا فقط در برخی از بیماران این وضعیت رخ می دهد. در این تلاش جدید، محققان به نقش سطح بالای قند خون در ایجاد توفان سیتوکینی مشکوک بودند. بهمین دلیل آنها به موش های آلوده به آنفلوانزا، گلوکوزامین تزریق کردند تا ببینند آیا این کار احتمال توفان سیتوکین را افزایش می دهد؟ آنها گزارش دادند که تزریق گلوکزآمین به موشها، شانس ایجاد توفان سیتوکینی را افزایش داد.

بخش دیگری از این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل نمونه های خون گرفته شده از 119 بیمار مبتلا به آنفولانزا در دو بیمارستان در ووهان، چین، قبل از همه گیری جهانی بیماری کووید 19 بود. سپس این تیم آنچه را در این نمونه های خونی یافتند با نمونه های خون افراد سالم مقایسه کردند. آنها تلاشهای خود را بر روی سطح سیتوکین و قند خون متمرکز کردند تا ببینند آیا می توانند الگوی خاصی را از ارتباط سطح قند خون با سیتوکین ها بیابند. آنها دریافتند که احتمال بروز طوفان سایتوکاین ها در آن دسته از بیمارانی که سطح قند خون بالاتری داشتند، بیشتر است. آنها اظهار داشتند که یافته های این مطالعه توضیح می دهد كه چرا بیماران مبتلا به دیابت احتمالاً طوفانی از سیتوكین ها را تجربه می كنند و پیامدها و عوارض بدتری را از ابتلا به عفونت های آنفولانزایی (و احتمالاً COVID-19) تجربه می کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-high-glucose-flu-patients-severe.html